DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Yaşlı Bakım İlke ve Uygulamaları I
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
YB 101
Güz
2
2
3
7
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Ön Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bireysel hijyen, yaşlı bakımında dikkat edilmesi gereken davranışlar, gerekli hallerde ilaç kullanım yöntemleri, yara bakımı ve yaşlıların beslenme gereksinimlerinin, dersi alan öğrenciler tarafından kavranması hedeflenmektedir.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Asepsi ve antisepsiyi tanımlayabilecek,
  • Öğretim elemanlarının gözetiminde yaşlı bakımına ilişkin temel becerileri uygulayabilecek (Vital bulguları ölçer ve kaydeder, Yatak başı yaşlı bakımı, dekübitus ülserleri bakımı ve yara bakımı yapar, Oral ve parenteral ilaçları uygular, Yatak yapar, yaşlıya rahat yatış pozisyonlarını verir ve değerlendirir, Sıcak ve soğuk uygulamaları yapar ve yorumlar, o Yaşlının beslenme gereksiniminin karşılanmasında, oral yol ve gavajla beslemeyi uygular.)
  • Yaşlı bakımının gereksinimlerini ve problemlerini tanımlayabilecek.
  • Sağlık ekibi üyelerini ve ekip çalışmasının önemini bilecek.
  • Yaşlanma ve yaşlılık ile ilgili kavramları bilecek.
Ders Tanımı Yaşlı bakımı ile ilgili temel kavramların anlatıldığı ve yaşlı bireyin öz-bakım gereksinimlerinin nasıl karşılanacağını içeren bir derstir. Bunun yanısıra öğrencinin, yaşlının fizyolojik gereksinimlerini tespit edebilmesini sağlar.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş, Tanışma, Dersin tanıtımı, amaç ve hedeflerin belirtilmesi.
2 Yaşlanma ve yaşlılık ile ilgili tanımlamalar At,Akça,F. (2015). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Nobel Tıp Kitabevleri,6..Baskı,İstanbul,2-11. Ryan,A.(2015). Yaşlı Bakımı Hemşireliği, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara 43-58.
3 Sağlık ekibi kavramı Ecevit, Alpar,Ş. (2009). Hemşirelik Bakımında İlke ve Uygulamalar,Alter Yayıncılık,2.Baskı, Ankara. 53-57
4 Yaşlının temel gereksinimleri Karadakovan, A. (2014). Yaşlı Sağlığı ve Bakım, Akademisyen Tıp Kitabevi,Ankara, 99-177.
5 Enfeksiyon kontrolü Asepsi –Antisepsi Sarvan,Zor,S.(2015). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Nobel Tıp Kitabevleri,6..Baskı,İstanbul,244-287
6 Yaşlı bakımında hijyen ve uygulamalar Sabuncu,N.Özhan,F.,Dursun,S. (2009). Hemşirelik Bakımında İlke ve Uygulamalar,Alter Yayıncılık,2.Baskı, Ankara.185-228
7 Vücut mekaniği ve hastanın hareket ettirilmesi Dursun,S.,Özhan,F. (2015). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Nobel Tıp Kitabevleri,6..Baskı,İstanbul,568-588.
8 ARA SINAV
9 Yatak yapımı, rahat yatış pozisyonları Sabuncu,N.,Alpar,Ecevit,Ş.,Karabacak,Ü. ve ark.(2015).Hemşirelik Esasları Temel Beceriler Rehberi, İstanbul Tıp Kitabevi, 2.Baskı,52-55/19-32
10 Yaşamsal belirtiler, ateş, nabız, tansiyon, solunum ölçülmesi ve kaydedilmesi Işık,Demir,R.(2015). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Nobel Tıp Kitabevleri,6..Baskı,İstanbul,410-445.
11 Yaşamsal belirtiler, ateş, nabız, tansiyon, solunum ölçülmesi ve kaydedilmesi Işık,Demir,R.(2015). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Nobel Tıp Kitabevleri,6..Baskı,İstanbul,410-445.
12 Yaşlıda sıcak ve soğuk uygulamalar Işık,Demir,R.(2015). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Nobel Tıp Kitabevleri,6..Baskı,İstanbul,449-466.
13 Yaşlıda bası yaraları ve yara bakımı Gençtürk,Teke,N. (2015). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Nobel Tıp Kitabevleri,6..Baskı,İstanbul,314-361
14 Yaşlının beslenme gereksiniminin karşılanması, oral yol ve gavajla beslenme Sabuncu,N. (2009). Hemşirelik Bakımında İlke ve Uygulamalar,Alter Yayıncılık,2.Baskı, Ankara.449-482
15 Dersin gözden geçirilmesi
16 Final sınavı
Ders Kitabı

Ecevit, Alpar,Ş. (2009). Hemşirelik Bakımında İlke ve Uygulamalar, Alter Yayıncılık, 2.Baskı, Ankara.

Karadakovan, A. (2014). Yaşlı Sağlığı ve Bakım, Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara

Sarvan,Zor,S.(2015). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Nobel Tıp Kitabevleri, 6.Baskı, İstanbul

Sabuncu,N.Özhan,F.,Dursun,S. (2009). Hemşirelik Bakımında İlke ve Uygulamalar, Alter Yayıncılık,2.Baskı, Ankara

Dursun,S.,Özhan,F. (2015). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Nobel Tıp Kitabevleri, 6.Baskı, İstanbul

Işık,Demir,R.(2015). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Nobel Tıp Kitabevleri, 6.Baskı, İstanbul

Gençtürk,Teke,N. (2015). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Nobel Tıp Kitabevleri, 6.Baskı, İstanbul

Süzen,B.,Ay, F.A. (2015). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Nobel Tıp Kitabevleri, 6.Baskı, İstanbul

Önerilen Okumalar/Materyaller Sabuncu,N. (2009). Hemşirelik Bakımında İlke ve Uygulamalar,Alter Yayıncılık,2.Baskı, Ankara Lynn,S. (2015).Taylor Klinik Hemşirelik Becerileri,Çev.Ed.:Bektaş,H.,Nobel Akademik Yayıncılık,3.Baskı,

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
5
Laboratuvar / Uygulama
1
15
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
7
14
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
26
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
60
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
2
32
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
2
Sınıf Dışı Ders Çalışması
15
3
45
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
7
6
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
1
18
Final Sınavı
1
21
    Toplam
190

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir

X
2

Alanı ile ilgili araç-gereçleri ve teknolojileri kullanır ve bakımını yaparak sürdürür, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.

X
3

Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır.

X
4

Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir

X
5

Yaşlı, yaşlının ailesi ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, dürüst ve açık iletişim kurar, düşünce ve bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır

X
6

Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır

X
7

Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir

X
8

Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler

X
9

Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür

X
10

İş güvenliği, çevre koruma, kalite ve hasta güvenliği kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir

X
11

İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar

12

Yaşlıya fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel yönleriyle bütüncül yaklaşım sergiler

X
13

Huzurevi işleyişine yönelik gereksinimler doğrultusunda ihtiyaçları belirleyip, gelişime yönelik etkinlikleri planlar ve yürütür

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest